Praca na ryzykach, jest podstawą pracy każdego Managera ale czy tylko ?!
Umiejętność opisywania ryzyka, szacowania wartości ryzyka, planowania działań minimalizujących ryzyka i kontrola to klucze do sukcesu w realizacji projektów, usprawnień.
Zagadnienie ryzyka, jest dużym obszarem. Zachęcam do zbudowania takiego modelu, który pozwoli Wam w codziennej pracy szybko i skutecznie, budować macierze ryzyk i w efekcie końcowym planować i realizować zadania, które minimalizują, eliminują ryzyka.
Poniżej model, który używam i polecam.
Pracę na ryzykach, możemy sprowadzić do 5 podstawowych kroków :
- Opis, cel projektu, usprawnienia.
- Opis, analiza ryzyk
- Oszacowanie wartości ryzyka – RPN (Risk Priority Number)
- Działania na ryzyka
- Kontrola działań na ryzyka
Przejdźmy przez kolejne punkty.
- Opis, cel projektu, usprawnienia
Definiujemy cel projektu, zmiany, usprawnienia, obszarów które będziemy „dotykali”
- Opis, analiza ryzyka.
Określamy kategorie ryzyka Możemy skorzystać z kategorii 5M ( ludzie, metody, maszyny, materiały, kierownictwo/zarządzanie) zachęcam żeby kategorie dobierać do naszej sytuacji.
- Oszacowanie wartości ryzyka – RPN (Risk Priority Number)
Wskaźniki do szacowania ryzyka :
Z – znaczenie ryzyka
R – prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka
W – prawdopodobieństwo wykrycia ryzyka
RPN = Z * R * W
Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka |
R |
Niskie |
1 |
Średnie |
2 |
Wysokie |
3 |
Znaczenie ryzyka |
Z |
Niskie |
1 |
Średnie |
2 |
Wysokie |
3 |
Prawdopodobieństwo wykrycia ryzyka |
W (lub –>) |
(<–lub)W |
Niskie | 3 |
1 |
Średnie | 2 |
2 |
Wysokie | 1 |
3 |
*Możemy też użyć zakresu, większej skali. np.
1 – niska ; 3-4 – mała ; 5-6 – średnia ; 7 – duża ;8 – bardzo duża
W kolejnym kroku, tworzymy zespół, który będzie szacował wartość ryzyka. Dlatego tak ważne jest, dobrze opisać cel projektu, usprawnienie, wskazać obszary usprawnień.
Stwórz taki model, który będzie efektywny, czytelny i zrozumiały dla Twojego zespołu. Nie wylewaj dziecka z kąpielą. Narzędzia mają Tobie pomagać a nie przeszkadzać. Co najważniejsze, musisz się czuć komfortowo w ich używaniu. Wraz z doświadczeniem, śmiało rozwijaj narzędzie, usprawniaj proces KAIZEN.
- Działania na ryzyka.
Najprzyjemniejsza część, planujemy działania. Wybieramy te ryzyka, które mają największą. Opisujemy działanie, przypisujemy osobę odpowiedzialną i wyznaczamy termin.
- Kontrola działań na ryzyka.
Polecam pracować w Cyklu Deminga : Planuj – Działaj – Sprawdź – Popraw