Natknęłam się ostatnio na raport PMI’s Pulse of the Profession z 2018 roku, który opiera się o ankiety przeprowadzone wśród około 4000 praktyków profesji project management. Badania są o tyle ciekawe, że pokazują obecne, jak i przyszłe trendy w tej branży. Moje zainteresowanie, jako kierownika projektu z backgroundem PR, przykuło to zdanie:
„Aktywne zaangażowanie wyższego managementu (sponsor) jest nadal jednym z kluczowych czynników osiągania zamierzonych (oryginalnych) celów projektu oraz zamysłu biznesowego. Ponad 62% respondentów deklaruje aktywny udział sponsora w projekcie! „
Czemu aktywność sponsora i to managera wykonawczego odgrywa tak kluczową rolę…
Po pierwsze, osoba ta gwarantuje, że cele projektu są zgodne ze strategią rozwoju organizacji. Zatem, co najważniejsze w projekcie, jego produkt będzie przydatny, będzie ważny dla jego pracowników, klientów, a być może wywrze wpływ na rynek i zapewni firmie przewagę konkurencyjną. Każdy, kto weźmie udział w projekcie, niezależnie czy był członkiem zespołu, czy jego beneficjentem, będzie miał poczucie uczestniczenia w istotnym wydarzeniu firmy.
Po drugie, udział osoby z wysokiego managementu w projekcie nadaje mu rangę. A jak ranga, to prestiż. Zgodnie ze staropolskim powiedzeniem, że sukces ma wielu ojców, psychologicznie chętniej bierzemy udział w czymś, co ma wyższe szanse powodzenia. Gdy jest wielu ochotników i sprzymierzeńców, życie kierownika projektu staje się dużo łatwiejsze.
Trzeci aspekt to zmiany i ich zatwierdzanie. W życiu projektowym jedyną stałą rzeczą jest zmiana. Do tego trzeba przywyknąć i trzeba to polubić. Jeżeli osoba na wysokim szczeblu jest aktywnie zaangażowana w nasz projekt, to akceptacja zmian przebiega sprawniej. Wtedy uzyskujemy możliwość tworzenia produktu precyzyjnie dostosowanego do potrzeb biznesu i zgodnego z jego oczekiwaniami. Nic tak nie jest ważne na koniec projektu, jak usłyszeć od klienta: „to jest to, czego potrzebowałem!”
W końcu, taka osoba jest kluczowym liderem opinii o projekcie, zespole projektowym, produkcie projektu. Dzięki temu projekt zyskuje tak ważną promocję, o której często zapomina się w ferworze przygotowań do kick-offu. Do sukcesu potrzebujemy dobrze skomponowanej kampanii informacyjnej oraz skutecznych działań promocyjnych, po to, aby budować świadomość odbiorców i lepiej przygotować ich na to co nowe!
W ramach koncepcji #LPPO, mówiącej o 4 filarach sukcesu zmian #LudzieProjektProcesOrganizacja, zdecydowanie aktywność i zaangażowanie manangementu wpisuje się w kategorię #Organizacja. To jednak dopiero czubek góry lodowej. Na więcej zapraszam na bpapisz.pl.
Tymczasem zachęcam, szukajmy zaangażowanego managementu i róbmy wszystko, żeby go aktywizować, bo to ma ogromny wpływ na sukces projektu.